Bài tập Tiếng Anh lớp 12 - unit 1: Life Stories
MÌNH BÁN FILE WORD RẤT NHIỀU SÁCH TIẾNG ANH THÍ ĐIỂM
MỌI CHI TIẾT XIN LIÊN HỆ ZALO O937-351-107
SAU ĐÂY XIN TẶNG BẠN FILE KEY UNIT1 Bùi Văn Vinh 12
Unit 1. LIFE STORIES - KEY
PART 1: VOCABULARY AND GRAMMAR REVIEW
A. VOCABULARY
• talented /'tælənɪd/ (adj.): có tài năng, có khiếu.
Ex: The kids at this school are all exceptionally talented in some way.
• accomplished /ə'kɒmplɪʃt/ (adj.) (+ at/in): có đầy đủ tài năng, hoàn hảo, được giáo dục.
Ex: He came to New York in 1976, already accomplished in English.
• pioneer /ˌpaɪə'nɪə(r)/ (n.): người tiên phong, người đi đầu
• be widely/ internationally recognized: được công nhận rộng rãi, được thế giới công nhận.
• dedication /ˌdɛdɪ'keɪʃən/ (n.) (+ to): sự cống hiến
Ex: There was no doubting Luke's dedication to the campaign.
• be dedicated to V-ing/ noun phrase: tận tụy, tận tâm
• respectable /rɪs'pɛktəbl/ (adj.): đáng kính trọng, đúng đắn
• respectful /ris'pektful/ (adj): lễ phép, bày tỏ sự kính trọng, tôn kính (mô tả hành động, sự việc)
• distinguished /dɪs'tɪŋgwɪʃt/ (adj.): ưu tú, xuất sắc, lỗi lạc
• generosity /ˌdʒɛnə'rɒsɪti/ (n.): sự hào phóng
• inspiration /ˌɪnspə'reɪʃən/ (n.): sự truyền cảm hứng, cảm hứng
• strategist /'strætɪdʒɪst/ (n): nhà chiến lược
• popularity /ˌpɒpjʊ'lærɪti/ (n.): sự nổi tiếng, tính phổ biến
• influential /ˌɪnflʊ'ɛnʃəl/ (adj.): có ảnh hưởng, có thế lực
• recognition /ˌrɛkəg'nɪʃən/ (n.): sự công nhận, sự được công nhận, thừa nhận
• to win/ receive/ meet with recognition from the public: được mọi người thừa nhận
• achievement /ə'tʃi:vmənt/ (n.): thành tựu, sự giành được, sự hoàn thành
• controversial /ˌkɒntrə'vɜ:ʃəl/ (adj.): gây tranh cãi
• racial segregation /'reɪʃəl ˌsɛgrɪ' geɪʃən/: sự phân biệt chủng tộc
• reach one's full potential: đạt được tiềm năng tối đa
• a stroke of luck: một dịp may bất ngờ
• reputation /ˌrɛpju(:)'teɪʃən/ (n.): danh tiếng, tiếng tăm
• figure /'fɪgə/ (n.): nhân vật, biểu tượng
• resort to (v.): dùng đến
• take something/ somebody for granted: coi ai/ cái gì là hiển nhiên, sẵn có
• at the expense of: phải trả giá bằng
• be committed to: tận tụy, bị giam giữ
• be devoted to: tận tâm, cống hiến cho
• distinctive /dɪs'tɪŋktɪv/ (adj.): đặc biệt, xuất sắc
• epitome /ɪ'pɪtəmi/ (n.): tấm gương hoàn hảo, hình mẫu hoàn hảo
• representative /ˌrɛprɪ'zɛntətɪv/ (n.): đại diện, hình mẫu
• celebrated /'sɛlɪbreɪtɪd/ (adj.): nổi tiếng, trứ danh, lừng danh
• exceptional /ɪk'sɛpʃənl/ (adj): khác thường, đặc biệt, ngoại lệ, hiếm có
• extraordinary /ɪks'trɔ:dnri/ (adj): lạ thường, đặc biệt
• remarkable /rɪ'mɑ:kəb1/ (adj.): xuất sắc, đặc biệt, đáng chú ý
• spectacular /spɛk'tækjʊlə/ (adj.): đẹp mắt, ngoạn mục, thu hút sự chú ý
• profound /prə'faʊnd/ (adj.): phức tạp, sâu sắc
B. GRAMMAR REVIEW
I. A/AN/THE
• A/an/the là những từ hết sức quen thuộc trong tiếng Anh, chúng được gọi là mạo từ.
Có 2 loại mạo từ: mạo từ không xác định và mạo từ xác định.
1. Cách dùng mạo từ không xác định “a” và “an”.
• Dùng “a” hoặc “an” trước một danh từ số ít đếm được. Chúng có nghĩa là một. Chúng được dùng trong câu có tính khái quát hoặc đề cập đến một chủ thể chưa được đề cập từ trước.
Ex: - A ball is round (nghĩa chung, khái quát, chỉ tất cả các quả bóng): Quả bóng hình tròn.
- He has seen a girl (chúng ta không biết cô gái nào, chưa được đề cập trước đó): Anh ấy vừa mới gặp
một cô gái.
a. Dùng "an” trước:
- Quán từ "an" được dùng trước các từ bắt đầu bằng nguyên âm (trong cách phát âm, chứ không phải trong cách viết). Bao gồm:
- Các từ bắt đầu bằng các nguyên âm “a, e, i, o”. Ví dụ: an apple (một quả táo), an orange (một quả cam).
- Một số từ bắt đầu bằng “u”: Ví dụ: an umbrella (một cái ô)
- Một số từ bắt đầu bằng “h” câm: Ví dụ: an hour (một tiếng)
- Các từ mở đầu bằng một chữ viết tắt: an S.O.S/ an M.P
b. Dùng "a" trước:
- Dùng “a” trước các từ bắt đầu bằng một phụ âm. Chúng bao gồm các chữ cái còn lại và một số trường hợp bắt đầu bằng "u, y, h".
Ex: A house (một ngôi nhà), a year (một năm), a uniform (một bộ đồng phục)...
- Đứng trước một danh từ mở đầu bằng "uni..." và "eu" phải dùng "a": Ví dụ: a university (trường đại học), a union (tổ chức), a culogy (lời ca ngợi).
- Dùng trong các thành ngữ chỉ số lượng nhất định như: a lot of/ a great deal of/ a couple/ a dozen.
Ex: I want to buy a dozen eggs. (Tôi muốn mua 1 tả trứng.)
- Dùng trước những số đếm nhất định thường là hàng ngàn, hàng trăm như: a/ one hundred - a/ one thousand.
Ex: My school has a thousand students. (Trường của tôi có một nghìn học sinh.)
- Dùng trước “half” (một nửa) khi nó theo sau một đơn vị nguyên vẹn: a kilo hay a half, hay khi nó đi ghép với một danh từ khác để chỉ nửa phần (khi viết có dấu gạch nối): a half - share, a half - holiday (ngày lễ chỉ nghỉ nửa ngày).
Ex: My mother bought a half kilo of apples. (Mẹ tôi mua nửa cân táo.)
- Dùng với các đơn vị phân số như : 1/3 ( a/ one third), 1/5 (a/ one fifth), 1/4 (a quarter)
Ex: I get up at a quarter past six. (Tôi thức dậy lúc 6 giờ 15 phút.)
- Dùng trong các thành ngữ chỉ giá cả, tốc độ, tỉ lệ: a dollar, a kilometer, an hour, 4 times a day...
Ex: John goes to work four times a week. (John đi làm 4 lần 1 tuần.)
2. Cách dùng mạo từ xác định “the”
• Dùng “the” trước một danh từ đã được xác định cụ thể về mặt tính chất, đặc điểm, vị trí hoặc đã được đề cập đến trước đó, hoặc những khái niệm phổ thông, ai cũng biết.
Ex: - The man next to Lin is my friend. (Trong câu này cả người nói và người nghe đều biết đó là người đàn
ông nào). Người đàn ông bên cạnh Lin là bạn của tôi.
- The sun is big. (Mặt trời chỉ có một). Mặt trời rất lớn.
• Với danh từ không đếm được, dùng “the” nếu nói đến một vật cụ thể, không dùng “the” nếu nói chung.
Ex: - Chili is very hot. (Chỉ các loại ớt nói chung). Ớt rất cay.
- The chili on the table has been bought. (Cụ thể là ớt ở trên bàn) Ớt ở trên bàn vừa mới được mua.
• Với danh từ đếm được số nhiều, khi chúng có nghĩa đại diện chung cho một lớp các vật cùng loại thì cũng không dùng "the".
Ex: Students should do homework before going to school. (Học sinh nói chung)
Học sinh nên làm bài tập về nhà trước khi đến trường.
II. REVIEW THE SIMPLE PAST & PAST CONTINUOUS.
1. Simple past (Quá khứ đơn)
a. Với động từ "to be":
(+) S + was/ were + O
(-) S + wasn't/ weren't + O
(?) Was/ were (not) + S + O?
b. Với động từ “to do”:
(+) S + Ved + O
(-) S + didn't + V + O
(?) Did (not) + S + V + O?
Uses (Cách sử dụng)
• Điều tra hành động đã xảy ra và chấm dứt hoàn toàn trong quá khứ.
Ex: - I saw a movie yesterday.
- Last year, I traveled to Japan.
• Diễn tà một chuỗi các hành động liên tiếp xảy ra trong quá khứ.
Ex: - I finished work, walked to the beach and found a nice place to swim.
- Did you add flour, pour the milk and then add the eggs?
c. Adverds (Trạng ngữ nhận biết)
• Yesterday, ago, upon a time, in 1945 (in a specific year in the past....), last...
d. Một số lưu ý đối với thi quá khứ đơn:
• Quy tắc thêm “ed” với động từ thường: Hầu hết động từ được thêm "ed" để biến thành động từ dạng quá khứ.
Ex: work - worked, visit - visited
• Một vài động từ kết thúc bằng phụ âm "y" thì biến "y" thành "i" rồi thêm "ed" để biến thành dạng động từ quá khứ.
Ex: study - studied, carry - carried
• Một vài động từ có dạng 1:1:1 (1 phụ âm + 1 nguyên âm + 1 phụ âm) thì ta gấp đôi phụ âm cuối rồi thêm "ed".
Ex: plan - planned, fit - fitted
* Cách phát âm đối với động từ có đuôi “ed”:
Đúng nhất: Theo phiên âm quốc tế, khi -ED đứng sau các âm sau sẽ được phát âm như sau:
Phát âm của -EDCác âm trước -ED/ɪd//t//d//t//k//f//p//ʃ//tʃ//s//t//θ//d/Các nguyên âm và phụ âm còn lạiMẹo vặt: (Không đúng 100%): Theo hình vị tự:
Phát âm của -EDCác âm trước -ED/ɪd/td/t/Pxcefchsh*ghs*thphk/d/Các nguyên âm và phụ âm còn lạiEx:
/ɪd/wanted, needed, demanded, suggested, mended, hated, visited, …/t/walked, liked, stopped, raped, washed, watched, laughed, sentenced, rated, breathed, stated, looked, cooked, sniffed, missed, mixed..../d/played, studied, changed, matched, decreed, .... Note:
• Khi *th phát âm là /θ/ thì -ed mới phát âm là /t/ như breathed, ...
• Khi *th phát âm là /ð/ thì -ed có phát âm là /d/ như bathed, ...
• Khi *gh phát âm là /f/ thi -ed phát âm là /t/ như laughed, coughed, ....
• Khi *gh là âm câm thi -ed phát âm là /d/ như ploughed, ...
• Nguyên âm + S + ED thì -ed thường được phát âm là /d/ như praised, chased, raised....
Ngoại lệ:
- Một số tỉnh từ sau có cách phát âm của -ed là /ɪd/: naked /'neɪkɪd/, learned /'lə:nɪd/, aged /eɪdʒɪd/, beloved /bɪ'lʌvɪd/, blessed /'blesɪd/, crooked /'krʊkɪd/, ragged /'ræɡɪd/, sacred /'seɪkrɪd/, wretched /'retʃɪd/,...
- Phần ngoại lệ: Có một chữ có -ed tận cùng được phát âm là /əd/. Chữ đó là hundred /'hʌndrəd/
2. Past continuous (Quá khứ tiếp diễn)
a. Form
(+) S + was/ were + V-ing +O
(-) S + wasn't/ weren't + V-ing + O
(?) Was/ were (not) + S + V-ing + O?
b. Uses (Cách sử dụng)
• Diễn tả hành động đang xảy ra tại 1 thời điểm xác định trong quá khứ.
Ex: I was sleeping at 12 o'clock last night.
• Diễn tả một hành động đang xảy ra thì một hành động khác xen vào hành động đang xảy ra dùng QKTD; hành động xen vào dùng QKĐ.
Ex: I was studying when he came in.
• Diễn tả nhiều hành động xảy ra đồng thời trong quá khứ (đi với while).
Ex: Yesterday evening, my mother was cooking while my father was reading books.
c. Advs (Trạng ngữ nhận biết)
At .... (specific time)
From ... to... last night yesterday, one year ago ...
At this/ that time
At the moment
Past simple While/ When Past continuous
Past continuous
d. Những động từ không chia ở các thì tiếp diễn:
Một số động từ chỉ cảm xúc (like, love...) hay (know, believe, want) không được chia các thì tiếp diễn (kể cả hiện tại tiếp diễn hay quá khứ tiếp diễn).
Verbs of thinkingbelieve, doubt, guess, imagine, know, realize, suppose, understand.Verbs of the senseshear, smell, sound, taste.Verbs of possessionbelong to have (meaning possess), own, possess. Verbs of emotiondislike, hate, like, love, prefer, regret, want, wish.Verbs of appearanceappear, seem.Otherscontain, depend on, include, involve, mean, measure, weigh, require. Ex: Jane was being at my house when you arrived.
Jane was at my house when you arrived.
PART 2: PRACTICE
A. PHONETICS
I. Find the word which has a different sound in the part underlined.
1. A. accident B. jazz C. stamps D. watch
2. A. this B. thick C. maths D. thin
3. A gas B. gain C. germ D. goods
4. A. bought B. nought C. plough D. thought
5. A. spear B. gear C. fear D. pear
II. Choose the word which has a different stress pattern from the others.
1. A. remember B. influence C. expression D. convenient
2. A. medium B. computer C. formation D. connection
3. A. national B. cultural C. popular D. musician
4. A. successful B. humorous C. arrangement D. attractive
5. A. construction B. typical C. glorious D. purposeful
B. VOCABULARY AND GRAMMAR
I. Choose the correct words in the box to complete the sentences.
widely related master inequality
movement accomplished pioneer increasingly
1. Hughes is one of the most ___ accomplished ____ writers in American 20 literary history?
2. Albert Einstein was essentially all ___ related __ to science meanwhile Leonardo Da Vinci was a
__ master __ at art, architecture, invention, and several other areas.
3. Han Mac Tu was part of the new poetic _____ movement _____ in Vietnam at the beginning of the 20th century.
4. Han Mac Tu is considered a ____ pioneer ____ of romantic poetry in Vietnam.
5. During his time at University, Nelson Mandela became ___ increasingly ____ aware of the racial
___ inequality _____ and injustice faced by non-white people.
6. Steve Jobs is ____ widely ____ recognized as a pioneer in the field of microcomputer revolution.
II. Give the correct form of the words in the following sentences.
1. He was the most ____talented_____ football player that our school had produced in years His talent for football was great. TALENT
2. Do you know Professor Phan Huy Le whose great ____achievement_____ was his books on the history of Vietnam in the 19th century? ACHIEVE
3. He wishes to straighten up and lead a _____respectable____ life. RESPECT
4. His career as a journalist was full of _______distinguished______ achievements. He was a respected and admired journalist. DISTINGUISH
5. To be successful takes hard work and _____dedication______. DEDICATE
6. Doing things with ______generosity______ will give us true happiness. The more we give away, the happier we are. GENEROUS
7. Tran Hung Dao was a great _____strategist_____ to lure the enemy to enter deeply into his land, then attacked to destroy them. STRATEGY
8. Mother Teresa was a living saint who offered a great example and _____inspiration_____ to the world. INSPIRE
9. Zuckerberg was forced to shut his website down, but its immense _____popularity_____ and controversy had made him consider its future potential. POPULAR
10. As the principal founder of Microsoft, Bill Gates is one of the most ____influential____ and richest people on the planet. INFLUENCE
11. If Presley was considered a ____controversial____ and a rebellious figure, it just made him more popular with young listeners. CONTROVERSY
12. Stephen William Hawking got more ____recognition____ for his research and discoveries through his print and TV interviews. RECOGNINZE
III. Indicate the correct answer to complete each of the following questions.
1. At his first school, Mark Zuckerberg ____ in all subjects and worked hard throughout his classes.
A. interested B. excelled C. engrossed D. involved
2. His incredible performance during high school ____ him admission to Harvard University.
A. earned B. attained C. resorted D. applied
3. Mother Teresa suffered various health problems, but nothing could ____ her from fulfilling her mission of serving the poor and needy.
A. persuade B. warn C. appoint D. dissuade
4. In 1979, Mother Teresa was awarded the Nobel Peace Prize for work undertaken in the ____ to overcome poverty and distress.
A. battle B. struggle C. movement D. proposal
5. At the age of 18, Mother Teresa was ____ permission to join a group of nuns in Ireland.
A. required B. sought C. obtained D. given
6. Nelson Mandela was awarded the Nobel Peace Prize in 1993 for his work in helping to end racial ____ in South Africa
A. integration B. segregation C. achievement D. exploitation
7. Princess Diana fought for her children on any level so they could reach their full ____ as human beings and in their public duties.
A. requirement B. condition C. capacity D. potential
8. Meeting my favorite celebrity at the airport was certainly a ____ of luck that wouldn't have happened if I'd arrived five minutes later.
A. number B. piece C. stroke D. name
9. Steve Jobs might hardly imagine that only a year later the company ____ impressive victory with Apple II, one of the first highly successful ____ personal computer.
A. attain / massly-produced B. see / mass-produced
C. taste / massive produced D. achieve / mass-producing
10. Ms. May, 59 years old, is the country's longest-serving home secretary in half a century, with a ____ for seriousness, hard work and above all, determination.
A. fame B. reputation C. achievement D. maintenance
11. Theresa May is one of a growing number of women in traditionally ____ British politics rising to the upper position of leadership.
A. male-dominated B. man-domination C. male-dominating D. man-dominatedly
12. Marilyn Monroe is widely ____ as one of most influential figures in American culture.
A. classified B. depicted C. admired D. regarded
13. May's sports hero was Geoffrey Boycott, a solid, stubborn cricketer who ____ in playing the long game.
A. qualified B. specialized C. engrossed D. indulged
14. Like many other Britain's prime ministers, May ____ a place at Oxford.
A. admitted B. permitted C. won D. constituted
15. She has been quite critical ____ the media focusing on her fashion instead of her achievement as a politician.
A. with B. for C. of D. in
16. Marilyn Monroe was ____ for Golden Globe Best Actress Award for Bus Stop (1956).
A. offered B. nominated C. awarded D. rewarded
17. Marilyn Monroe ____ to a heavy drug use, which had a damaging impact ____ both her mental and physical health.
A. resorted - on B. abused - in C. overexploited - to D. related - for
18. Their family were wealthy but they encouraged their children to work hard and take nothing ____.
A. for sure B. for good C. for granted D. for charge
19. When Bill Gates saw an opportunity to found his own company, he dropped ____ Harvard without finishing his course.
A. into B. by C. around D. out of
20. Despite the pervasive press intrusions into her private life, Princess Diana remained very popular because people could identify ____ her.
A. in B. for C. with D. as
21. Elvis was ____ shy and as a youngster was not keen on performing in public.
A. relatively B. respectively C. virtually D. almost
22. As a teenager, he was uninterested in school - but became ____ in music, listening to a huge ____ of contemporary American music.
A. bored - amount B. reluctant - diversity C. reckless - type D. absorbed - range
23. Elvis Presley was ____ for the idea that rock 'n' roll music was having a negative effect on American teenagers.
A. accused B. convicted C. criticized D. charged
24. If Presley was considered a controversial and a rebellious ____, it just made him more popular with young listeners.
A. creator B. figure C. character D. celebration
25. Darwin was ____ a place on the HMS Beagle to act as a natural scientist on a voyage to the coast of South America.
A. won B. gained C. offered D. admitted
26. Influenced by the work of Malthus, Darwin came ____ a theory of natural selection and gradual evolution over time.
A. off B. into C. out D. up with
27. In the struggle for survival, the fittest win out at the ____ of their rivals because they succeed in adapting themselves best ____ their environment
A. expense - to B. cost - for C. expenditure - of D. stake - to
28. Van Gogh played a ____ role in the development of modern art.
A. worthless B. valueless C. key D. minor
29. Van Gogh was ____ to a lunatic asylum where he would spend time on and off until his death in 1890.
A. related B. referred C. adapted D. committed
30. Oprah Winfrey has played a key role in modern American life, shaping cultural ____ and promoting various liberal causes.
A. values B. trends C. potentials D. prosperity
IV. Indicate the word(s) CLOSEST in meaning to the underlined word(s) in each of the following questions.
1. His early death only cemented his legendary status, and Elvis Presley has become deeply ingrained in popular culture.
A. engrossed B. indulged C. deep-rooted D. supreme
2. A distinctive feature of Trump's business and real estate ventures has been the prominent use of his own name.
A. characteristic B. general C. common D. superficial
3. Mother Teresa was a Roman Catholic nun who devoted her life to serving the poor and destitute around the world.
A. committed B. dedicated C. committed D. attended
4. Marilyn Monroe has become an iconic representative of fame and female beauty.
A. figure B. image C. typical D. idol
5. Marilyn Monroe was an epitome of sensuality, beauty and effervescence and was naturally photogenic.
A. frame B. indicator C. instructor D. figure
6. Despite the media often being dismissive of Monroe's potential, her efforts to improve acting paid off.
A. failed B. broke down C. managed D. met with success
7. Margaret Thatcher was known for her tough uncompromising conservative political views, and became dubbed as ‘The Iron Lady’.
A. reserved B. inflexible C. narrow-minded D. compatible
8. He is commonly referred to as the "The King of Rock 'n' Roll" and epitomizes the post-war pop generati